• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

موشکهای نقطه زن فلسطینی، بلوغ رویارویی با رژیم اسرائیل

 موشکهای نقطه زن فلسطینی، بلوغ رویارویی با رژیم اسرائیل

 قطعاً نه رژیم اسرائیل و نه حامیان غربی صهیونیستها هیچ کدام در خلال روزهای گذشته انتظار دریافت پاسخهایی چنین پرحجم و همه جانبه از ناحیه فلسطینیان را نداشتند.

نوع نگاه مقاومت فلسطین به مقوله ای به نام رژیم اسرائیل و مفهومی به نام مبارزه و همچنین دیدگاه فلسطینیان نسبت به داشته هایشان از یکسو و همراهان منطقه ای و بین المللی شان از دیگر سو تغییراتی قابل توجه و تامل پیدا کرده است. این را می توان از تحولات چند روز اخیر در غزه، کرانه باختری، قدس و دیگر مناطق اشغالی 1348 فهم کرد. در این خصوص نکاتی چند قابل تامل می نماید:

1. فلسطینیان وفادار به آرمان و استراتژی مقاومت و مبارزه با مبادرت برخی اعراب به عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل به این جمع بندی رسیدند که بجای امیدواری به خیانتکاران بیرون، اتکا به داشته هایشان را تقویت کنند. این مساله آنگاه جدیت یافت که برخی از کشورهای مدعی دوستی نیز حرکت سازشکاران را تایید و برخی دیگر نیز درقبال آن سکوت کردند و البته مترصد فرصتی ماندند که هرچه سریعتر به قافله برقراری رابطه با رژیم اسرائیل بپیوندند.

2. فلسطینیان این بار، هم به رژیم اسرائیل سرسختانه تر از پیش پاسخ دادند و هم این پیام را به دوستان و همراهان پیشین و وادادگان امروز دادند که با دیگران یا بدون آنها مسیر مبارزه را ادامه خواهند داد و لذاست که شعله های مبارزه را هم با ارسال بیش از 1000موشک به اسرائیل برافروختند و هم گونه ای همدلی بی سابقه و توحید صف را ازغزه، قدس، کرانه باختری وبالاخره از هر گوشه ای از فلسطین اشغالی که در آن فلسطینیان زیست می کنند و نفس می کشند فریاد کردند. تجربه قیام مردم در شهر اللد در این خصوص بسیار ویژه و محل تامل است. این بار آتش مبارزه همزمان با غزه و کرانه از سرزمینهای 48 سوزاننده تر از هر زمان دیگر و هر بخش دیگری از فلسطین بود.

3. فلسطینیان با معامله قرن و متعاقب آن سناریوی عادی سازی روابط برخی از اعراب با اسرائیل اگرچه فضا را برخود کاملاً تنگ دیدند اما ناامید نشدند. تلاش آنها برای احیای وحدت در قالب برگزاری انتخابات در دستور کار قرار گرفت اما از ناحیه رژیم اسرائیل و در قدس بایکوت و البته ممنوع شد. فلسطینیان این بار متاثر از این ماجرا دریافت داشتند که اعتقادشان مبنی بر لزوم مقاومت و مبارزه کارآمدترین و تنها استراتژی و راهکار ماندگاری و دفاع از آرمان فلسطین است لذاست که آخرین تیر در ترکش یعنی رونمایی از موشکهای نقطه زن خود را در دستور کار قرار دادند.

4. در نتیجه حملات موشکی پرحجم و البته نقطه زن به اسرائیل، رژیم دقیقاً متوجه شد که نه تنها فلسطینیان تنها نیستند بلکه در ورای مرزهایشان حامیانی جدی و همدل تر از مدعیان دوستی البته سازشکار دارند. در همین حال رژیم هم متوجه این نکته شد که وقتی گفته می شود اسرائیل از سه ناحیه مرزهای شمالی و جنوبی اش در تیررس موشکهای نقطه زن محور مقاومت است ادعا و گزافه نیست.

5. رمضان امسال و تحولات بعد از روز قدس آن، مساله فلسطین را رنگ و بویی ویژه داده که شاید بتوان از این پس تاریخ مبارزات فلسطینیان را به قبل و بعد از این تاریخ تقسیم کرد. حالا دیگر می توان با احتیاط از حصول گونه ای توازن درباره تبادل آتش میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی سخن گفت.

6. بعد از این تاریخ می توان انتظار داشت رزیم اسرائیل بسیار دست به عصاتر از پیش درخصوص فلسطینیان رفتار کند و وارد عملیات شود.

7. افزون بر اینکه میان فلسطین و مراکز حساسی چون دیمونا فاصله قابل توجهی نیست به نظر حملات موشکی
فلسطینیان که ناکارآمدی گنبد آهنین صهیونیستی را این بار به شکلی ویژه در معرض دید جهانیان گذاشت عواملی هستند که از این پس احتیاط و ملاحظه کاری رژیم دربرابر مقاومت را چندین برابر خواهد کرد.

8. در میان همه تحولات این روزهای فلسطین و در میدان نبرد دایر میان رژیم و فلسطینیان حضور غایب سردار سلیمانی به وضوح قابل مشاهده است. همه رهبران مقاومت فلسطینی پیشتر اعلام داشته اند که سردار در تجهیز موشکی و تسلیح فلسطین به این دانش به چه میزان موثر بوده است و راه او چگونه امروز بدون دریافت اندک خلل و نقصی حتی پرتوان تر از قبل پیگیری می شود.

أبورضا صالح

  پربازدید ترین