• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

توهم پیروزی و جوسازی های تبلیغاتی نتانیاهو

 توهم پیروزی و جوسازی های تبلیغاتی نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو نمی دانست که پیروزی در غزه برای او غیر ممکن است و جنگی که برای جلوگیری از سقوط خود شروع کرد، او را به پرتگاه نزدیک تر می کند.

جنگی که در نوار غزه در جریان است نشان داده که غزه اکنون مجهز به امکانات دفاعی و هجومی است، قوانین را تغییر داده و مرحله جدید "ما بعد جنگ 2021" را رقم زده است.
ما به عنوان نویسنده و روزنامه نگارانی که وقایع مابعد جنگ 2006 اسرائیل و لبنان را ثبت کردیم، پس از این جنگ نیز وقایع بیشتری را ثبت خواهیم کرد. وقایعی که قضیه فلسطین را پس از اینکه مدتها فراموش شده بود و تنها به عنوان خبری گذرا در اخبار و حاشیه روزنامه های کم تیراژ بدان اشاره می شد، دوباره به صحنه آورد و هم‌بستگی جهانی با آن را افزایش داد.

نتانیاهو و وزیر جنگش گانتس برای پیروزی تلاش می کنند، اما جز شکست و آتش هایی که بر تل آویو فرود می آید چیزی نصیبشان نمی شود. هرچه آنها تلاش می کنند دستاوردی برای خود تعریف کنند، اسرائیلی ها به یاد می آورند این محمد الضیف فرمانده گردان القسام بود که منع رفع و آمد را بر تل آویو تحمیل کرد.

مهم ترین مسئله، حجم حملات این جنگ و عامل تعیین کننده، نیروی بازدارندگی است. میزان ویرانی ای که رژیم اشغالگر در نوار غزه بر جای گذاشته در محاسبات نظامی ارزشی ندارد زیرا مسئله ای قابل پیش بینی بود و یک دستاورد به شمار نمی رود. دستاوردی که محقق شده غافلگیر شدن اشغالگران، سردرگمی آنها و تغییر قواعد بازی به زیان آنها است.

150 موشک تل آویو و حومه آن را بمباران کرده است. جوسازی های تبلیغاتی نتانیاهو و ادعاهای پی در پی او مبنی بر اینکه مقاومت یک شکست واقعی خورده و عملیات او به هدف رسیده و تا حماس را به زانو درنیاورد و امنیت را به ساکنان شهرک های الغلاف و عسقلان و اسدود بازنگردانده به خانه برنمی گردد، صرفا یک جوسازی بی ارزش است و نتانیاهو نمی تواند حتی امنیت ساکنان حیفا را تامین کند.

و اما ساکنان "اسرائیل" این پیروزی های موهوم را به رسمیت نمی شناسند، زیرا در اوج وعده های نتیانیاهو به تامین امنیت، آنها در پناهگاه ها به سر می بردند و از صدای انفجار بر خود می لرزیدند. برای این مردم چه اهمیتی دارد که نتانیاهو برج های الشروق و الجوهره و الجلاء را ویران کند؟ آیا این تخریب ها چیزی را تغییر می دهد وقتی با پاسخ موشک هایی روبرو می شود که به مراکز حیاتی برخورد می کند و زندگی مرفه اسرائیلی ها را که حاضر به از دست دادن آن نیستند، تحت الشعاع قرار می دهد؟

هرچه افکار عمومی اسرائیل خواستار دست کشیدن نتانیاهو از جنگ است، افکار عمومی غزه از مقاومت انتظار دارند تا تحقق کامل اهداف خود، به راهش ادامه دهد. مردم غزه توقف جنگ به شرط آتش بس متقابل را نمی پذیرند.

این نبرد آثار بزرگ و زیادی داشته و شرح آن نیازمند مقاله ای کامل است. اما مهم ترین نتیجه این جنگ محدود شدن رژیم اشغالگر است و اینکه زین پس جهانیان با آن به عنوان رژیم نژادپرستی برخورد خواهند کرد که سیستم آپارتاید خود را بر مردم کرانه غربی، قدس اشغالی و فلسطینیان مناطق اشغالی 48 تحمیل کرده است.

جنگ نتانیاهو با غزه پایان خواهد گرفت و مقاومت از آن پیروزمندانه بیرون خواهد آمد و نیروی بازدارنده خود را اعمال خواهد کرد. اما درگیری واقعی نتانیاهو و جانشینانش در کرانه غربی است که ثابت کرده همواره آماده چیزی فراتر است مقابله است. همچنین در اراضی اشغالی 48 که فلسطینی های آن در روزهای گذشته توانستند اشغالگران را دچار آشفتگی کرده و ارتباط کامل با عمق فلسطین عربی و اسلامی را دوباره برقرار کنند.

پیروزی های موهوم بنیامین نتانیاهو به زودی آشکار می شود. فردای اعلام آتش بس پرونده های این جنگ باز خواهد شد و بعید نمی دانیم که کمیته تحقیقی تشکیل شود تا مانند کمیته وینوگراد در سال 2006، ناکامی های ارتش و جبهه داخلی رژیم صهیونیستی را آشکار سازد که به نظر می رسد با گذشت 15 سال از جنگ لبنان، هنوز برای رویدادهای بدتر آماده نشده است.

*فارس الصرفندی

  پربازدید ترین