• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نگاهی به درخشش نخبگان ریاضی؛ موفقیت دانشجویان افغانستانی در ایران ادامه دارد

 نگاهی به درخشش نخبگان ریاضی؛ موفقیت دانشجویان افغانستانی در ایران ادامه دارد

مهاجرین افغانستانی در حوزه تحصیل با وجود قوانین دست و پاگیر همواره با مشکلاتی روبرو بوده‌اند اما در سال‌های اخیر شاهد تغییرات خوبی بویژه تحولات جدیدی از موفقیت جامعه نخبگانی و تحصیلکرده مهاجرین افغانستانی در ایران هستیم.

طی بیش از چهار دهه جنگ، بسیاری از مردم افغانستان به کشورهای همسایه مهاجرت کرده‌اند که همواره در کشور میزبان مشکلاتی داشته‌اند البته در ایران نیز باوجود برخی قوانین دست و پاگیر در سالهای اخیر شاهد تغییرات خوب بویژه تحولات جدیدی از موفقیت جامعه نخبگانی و تحصیلکرده مهاجرین افغانستانی هستیم.

آمار تحصیل دانشجویان افغانستانی در دانشگاه‌های مطرح ایران، رفع موانع تحصیل دانش‌آموزان، حضور دانش‌آموزان افغانستانی در المپیادها و جشنواره‌های دانش‌آموزی، درخشش در آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها و کسب رتبه‌ها برتر و تک رقمی توسط دانشجویان افغانستانی در کنکورهای مقاطع تحصیلات تکمیلی تنها نمونه‌هایی از تحولات حوزه تحصیلی و آموزشی مهاجرین در ایران است.

این روزها خبر موفقیت نخبگان افغانستانی در آزمون‌های مختلف و المپیادها در فضای مجازی می‌چرخد و موفقیت بزرگی که مهاجرین افغانستانی در سال‌های گذشته نیز کسب می‌کردند با روند صعودی همراه است و نام‌های بیشتری از مهاجرین تحصیلکرده در مقاطع مختلف می‌درخشد.

به گفته برخی از نخبگان مهاجر افغانستانی در سال‌های اخیر نوع نگاه رسانه‌ها به جامعه مهاجر تاثیر بسزایی در پیشرفت و رسانه‌ای شدن موفقیت‌های مهاجرین افغانستانی و بویژه جامعه نخبگانی داشته است.

برخی کارشناسان می‌گویند که افزایش مشکلات دانشجویان و نخبگان افغانستانی به هر دلیلی که باشد نباید سبب شود که همدلی بین مردم افغانستان و ایران کمرنگ شود، این نخبگان افغانستانی اکنون به واسطه سال‌ها زندگی در ایران تعامل،‌ همدلی و حس مشترک با کشورمان دارند و همواره در رویدادهای مختلف از جمله دفاع مقدس،‌ پیروزی‌ تیم های ورزشی‌،  رخدادهای سیاسی و ... با مردم ایران همراه بوده‌اند.

  پربازدید ترین