• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تغییر سیاست ایران به پناهندگان امکان دسترسی به خدمات بانکی می دهد

تغییر سیاست ایران به پناهندگان امکان دسترسی به خدمات بانکی می دهد

قبل از سیاست جدید ، بیشتر پناهندگان افغانستانی در ایران نمی توانستند از خودپردازها پول نقد بگیرند یا پرداخت الکترونیکی انجام دهند.

به گزارش UNHCR؛ آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، از اقدام اخیر دولت جمهوری اسلامی ایران در به رسمیت شناختن دسترسی به خدمات بانکی از جمله کارت های بانکی، برای پناهندگان افغانستانی در کشور استقبال می‌کند.

پیش از اعلام سیاست جدید، بانک های سراسر کشور شیوه های مختلفی را دنبال می کردند، به این معنی که تنها برخی از پناهندگان به خدمات بانکی دسترسی داشتند و این امکان برای اکثر آنان فراهم نبود. اکنون، تمامی پناهندگان از ابزار مطمئن تری برای مدیریت امور مالی خود برخوردار خواهند شد.قبل از سیاست جدید ، بیشتر پناهندگان افغانستانی در ایران نمی توانستند از خودپردازها پول نقد بگیرند یا پرداخت الکترونیکی انجام دهند. 

بدون حساب بانکی، پناهندگان مجبورند وجوه نقد زیادی را در خانه نگه دارند یا برای انجام پرداخت وجوه را با خود جابجا نمایند که این امر افراد را در معرض مخاطرات امنیتی نظیر از دست دادن اموال بر اثر آتش­سوزی یا سرقت قرار میدهد.

در ایران، همانند سایر نقاط، تمایل به پرداخت های دیجیتالی به جای پول نقد به منظور جلوگیری از مبادلات فیزیکی وغیرضروری در دوران پاندمی بیماری کووید-19، روند رو به رشدی داشته است. پرداخت حقوق و دستمزد، خرید آنلاین، ثبت نام دانشگاه، و بازپرداخت هزینه‌های بهداشت و درمان نیز بیشتر از طریق نقل و انتقالات بانکی آنلاین انجام می شود که باعث شده صدور کارت‌های بانکی گامی بسیار مهم و پسندیده­ تلقی شود که می تواند در زندگی روزمره پناهندگان بسیار سودمند واقع شود.

خدمات بانکی همچنین حمایت نقدی در شرایط اضطراری از پناهندگان را در ایران را تسهیل می کند. از زمان شروع بیماری کووید-19، کمیساریا برای کمک به پناهندگان آسیب پذیر جهت مقابله با تاثیرات اقتصادی این پاندمی، اقدام به توزیع کمک­های نقدی در قالب کارت­های الکترونیکی نموده. با این حال، استفاده از این کارت­های هدیه بانکی و خرج کردن پول، محدود به چند روش است. طبق این سیاست جدید، کمیساریا امیدوار است که کمک های نقدی را از طریق نقل و انتقالات بانکی انجام دهد تا پناهندگان ضمن حفظ شان و کرامتشان، جهت هزینه کردن مبالغ حق انتخاب داشته باشند.
 
گنجاندن پناهندگان در برنامه­ ریزی­های مالی و بانکی به تاب آوری آنان کمک نموده و آنها را قادر می­سازد تا ضمن تامین امنیت ، پایدار و با کرامت نیازهای خود، از روی آوردن به سازوکارهای مقابله منفی جلوگیری شود. این امر همچنین هم‌سو با سیاست مالی کمیساریا است، که دسترسی پناهندگان به بانک ­ها و سایر خدمات اصلی مالی را ارتقا می بخشد و گزینه های شفاف تر، کارآمدتر و از نظر مالی سازگارتری را برای امور مالی شخصی آنها ارائه می دهد.

بیش از 40 سال، پناهندگان افغانستانی مورد استقبال و حمایت سخاوتمندانه دولت ایران قرار گرفته اند. کمیساریا با درک این سهم، همچنان خواستار مسئولیت عادلانه تر بین المللی و تقسیم بار  مسئولیت با ایران است. امروز ، فقط 8 درصد از بودجه 97.9 میلیون دلاری برای کمک به پناهندگان افغانستانی در ایران در سال 2021 تامین شده است.

در دسامبر سال 2019 میلادی کمیساریا در کنار کشورهای جمهوری اسلامی افغانستان، ایران و پاکستان در طی ساز و کار حمایتی راه حل های راهبردی برای پناهندگان افغانستانی شرکت نمود. راه حل‌های راهبردی برای پناهندگان افغانستانی ضمن حمایت از کشورهای میزبان پناهنده، در زمینه بازگشت داوطلبانه به افغانستان نیز سرمایه گذاری می‌کند.

  پربازدید ترین