• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

شرکت معصومه علیزاده در مسابقات دوچرخه سواری المپیک جاپان

شرکت معصومه علیزاده در مسابقات دوچرخه سواری المپیک جاپان

معصومه علیزاده، دوچرخه سوار مهاجر مقیم فرانسه با اعلام کمیته بین المللی المپیک می‌تواند در قالب تیم المپیک پناهندگان در مسابقات تایم تریل المپیک جاپان شرکت کند.

کمیته بین‌المللی المپیک (آی‌اوسی) روز سه‌شنبه، 29 ورزشکار منتخب تیم المپیک پناهندگان آی‌اوسی را که در بازی‌های المپیک توکیو حضور خواهند یافت، اعلام کرد. معصومه علی‌زاده، از افغانستان، در مسابقه تایم تریل انفرادی زنان که در تاریخ 28 جولای برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.

وی به همراه احمد بدرالدین ویس از سوریه،‌ دو بایسکل‌ران معرفی‌شده به این تیم هستند. احمد نیز در مسابقه تایم تریل انفرادی مردان که در همان روز برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.

معصومه علی‌زاده، 24 ساله، در مصاحبه ویدیویی که روز سه‌شنبه منتشر شد، گفت: «از کشورم، فکر می‌کنم من تنها دختری هستم که قرار است در بازی‌های المپیک بخش بایسکل‌رانی شرکت کنم. پیش از این کسی نبوده،‌ اما من می‌خواهم به تمام مردانی که فکر می‌کردند بایسکل‌رانی،‌ کار زنان نیست،‌ نشان دهم که من توانسته‌ام تا المپیک خود را برسانم. و اگر من توانسته‌ام، هر زن دیگری هم که بخواهد،‌ می‌تواند،‌ از هر کشوری که باشد،‌ حتا افغانستان.»

«این صرفا یک شوق است، حق ماست که انتخاب کنیم چه بپوشیم، هرچیزی که در آن احساس راحتی کنیم. مهم‌تر از همه برای افغانستان، ‌برای هر کشوری مثل افغانستان، که فکر می‌کنند زنان حق ندارند بایسکل‌رانی کنند،‌ من می‌خواهم ثابت کنم که این تفکر درست نبوده و ما حق بایسکل‌رانی داریم.»

معصومه و خواهرش زهرا سوژه مستند شبکه آرت تلویزیون فرانسه تحت عنوان «ملکه‌های کوچک کابل» بودند که در سال 2016 پخش شد. آن‌ها به عنوان اعضای اولین تیم ملی بایسکل‌رانی بانوان افغانستان معرفی شدند و این فیلم چالش‌های بایسکل‌رانی فراروی زنان در افغانستان را به ثبت رساند. معصومه گفت که هنگام بایسکل‌رانی در کشورش، او را مورد تهدید و توهین قرار داده و به سمتش سنگ انداختند تا جلوی بایسکل‌رانی‌اش را بگیرند.

تیم المپیک پناهندگان آی‌اوسی پیش از بازی‌های المپیک 2016 ریودوژانیرو راه‌اندازی شد. در یک مراسم مجازی در روز سه‌شنبه، معصومه به همراه 28 نفر دیگر به این تیم راه یافت.

توماس باخ، رییس آی‌اوسی گفت:‌ «به همه شما تبریک می‌گویم. وقتی می‌گویم بی‌صبرانه منتظریم با شما ملاقات کنیم و شاهد حضور شما در توکیو باشیم، به نمایندگی از کل جنبش المپیک صحبت می‌کنم. وقتی شما،‌ تیم المپیک پناهندگان آی‌اوسی و ورزشکاران کمیته‌های ملی المپیک از سراسر جهان،‌ سرانجام در 23 جولای در توکیو گرد هم آیید،‌ پیامی قدرتمند برای همبستگی،‌ مقاومت و امید برای جهان خواهید بود. شما بخشی جدایی‌ناپذیر از جامعه المپیک ما هستید و ما با آغوش باز پذیرای شما هستیم.»

  پربازدید ترین