• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

حضرت امام رضا(ع)؛ ادامه دهنده خط نبوت و حافظ منصب امامت در سخت ترین شرایط

 حضرت امام رضا(ع)؛ ادامه دهنده خط نبوت و حافظ منصب امامت در سخت ترین شرایط

 همزمان با فرا رسیدن سالروز ولادت با سعادت هشتمین پیشوایی شعیان جهان، حجت خداوند در روی زمین، حضرت علی ابن موسی الرضا (ع)، علمای دینی اظهار داشتند: امام رضا (ع) در شرایط سخت و دشوار و اوضاع نابسامان سیاسی و اجتماعی منصب امامت را حفظ کرده و اصول و ارزشهای اسلام ناب را از توطئه های خطرناک دشمن نجات داد.

حجت الاسلام و المسلمین فیاض ارزگانی، معاون و سخنگوی شورای علمای شیعه افغانستان در مصاحبه با آوا گفت: در زندگی سیاسی حضرت امام رضا (ع) دو نکته بسیار برجسته و قابل تامل است و می تواند در هر زمانی برای زعمای کشورهای اسلامی کاربرد داشته باشد.

وی افزود: وقتیکه مامون امام را از مدینه به مرو خواست در مسیر خود به نیشابور مورد استقبال گرم مردم قرار گرفت، سپس این جمعیت کثیر از حضرت خواستند که آنان را موعظه کند، حضرت نیز حدیث سلسله الذهب را که مشهور است بیان کرده و آگاهی لازم را از این طریق به آنان داد.

 ارزگانی ادامه داد: مضمون حدیث شریف این است که امام می گوید خداوند فرموده است، کلمه لا اله الا الله حصار و قلعه من است وهرکه در آن داخل شود ازعذاب من در امان است، بعد حضرت ادامه می دهد  " و اما به شرطها و شروطها و انا من شروطها" و فراموش نکنید که شرط داخل شدن در حصار توحید و امان از عذاب خداوند، باورمندی به ولایت و امامت بعد از رسالت است.

معاون و سخنگوی شورای علمای شیعه افغانستان  تصریح کرد: حضرت امام رضا (ع) در حدیث سلسله الذهب ضمن اینکه توحید را شرط اول ایمان به خداوند عنوان می کند پیوند ناگسستنی میان توحید و امامت را نیز بیان کرده و می گوید توحید در صورتی نجات بخش است که باور به امامت که ادامه خط نبوت است در کنارش وجود داشته باشد.

این عالم دینی اظهار داشت: نکته دوم و بسیار حایز اهمیت در زندگی سیاسی امام رضا (ع) پیشنهاد ولایت عهدی از سوی مامون و برخورد عاقلانه و منطقی امام با این پیشنهاد است.

وی عنوان کرد:  مامون بر اساس یک توطئه بسیارعمیق که شاید سالها روی آن کار کرده بود می خواست با داخل کردن امام در نظام حکومتی، چهره مقدس امامت را ملوث و امام را طالب مقام و چوکی معرفی کند و از نفوذ معنوی ایشان بکاهد، اما با درایت امام هرگز به این هدف شوم خود نرسید.

ارزگانی  خاطر نشان ساخت:  مامون با این کار می خواست امام را در سطح یک مامور اجرایی حکومتی قرار دهد، اما آن حضرت نظر به شرایط و ناگزیری های که وجود داشت ظاهراً ولایت عهدی را قبول کرد، اما به صورت زیرکانه توطئه های مامون را خنثی کرد و گفت من به شرط این منصب را قبول می کنم که درهیچ یکی از کارهای حکومتی مانند عزل ونصبها و حل فصل مسائل حکومتی دخالت نداشته باشم.

از نظر ارزگانی پیام زنده که این عملکرد امام در برابر مامون دارد و تا ابد می تواند برای سیاست مداران دنیا شرمشق و الگو باشد این است که انسان اگر اراده محکم و ایمان قوی داشته باشد و درعین حال آگاه به زمان باشد، درسخت ترین شرایط نیز می تواند اهداف خود را دنبال کند بدون اینکه ذلت را بپذیرد.

قابل یاد آوری است: حضرت امام رضا (ع) در برابر تمام خواسته های مغرضانه مامون موضع گیری های درخور و لازم را اتخاذ می کرد، از جمله با قبول کردن ولایت عهدی با آن شرایط ویژه، هم  بهانه را از دست مامون گرفت و هم هدف مقدس خود را دنبال کرد.

  پربازدید ترین