• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مشکلات تحصیل کودکان افغانستانی حل نشد / اداره اتباع به بخش نامه خود هم عمل نمی کند؟

 مشکلات تحصیل کودکان افغانستانی حل نشد / اداره اتباع به بخش نامه خود هم عمل نمی کند؟

مسائل و مشکلات کودکان مهاجر در مراجعه به دفاتر کفالت و ادارات اتباع همچنان برقرار است. دفاتر کفالت از بخش‌نامه جدید ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند و ادارت اتباع و مهاجرین خارجی هم پاسخگوی مهاجرین نیست.

به گزارش تسنیم, کودکان مهاجر افغانستانی در ایران همچنان پشت درب مدارس معطل نگه داشته شده‌اند.

با وجودی که هفته گذشته خبر بخش‌نامه جدید اداره اتباع برای تحصیل کودکان افغانستانی در ایران منتشر شد و بخش‌نامه جدید حاوی راهکارهایی برای ثبت نام کودکان افغانستانی بود؛ ماجرا همچنان پیچیده‌تر از قبل باقی مانده است و هیچ مشکلی حل نشده است.

گزارش‌های متعدد از شهرهای مختلف مثل تهران، ورامین، قم، مشهد، اراک، دلیجان، دماوند و... نشان می‌دهد که مراجعین به دفاتر کفالت با پاسخ همیشگی «بخش‌نامه‌ جدید نیامده است» مواجه می‌شوند. این در حالی است که با احتساب روز جاری 16 روز از تاریخ ابلاغ بخش‌نامه می‌گذرد.

علاوه بر آن چنانچه در آن بخش‌نامه ذکر شده بود مهاجرینی که مدارک قانونی حضور در ایران را کسب نکرده بودند باید برای گرفتن برگه حمایت تحصیلی به ادارات امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور مراجعه می‌کردند. این اتفاق باعث به وجود آمدن صف طویلی در ادارات اتباع شهرها و استان‌های مختلف شده است؛ صف طویلی که هر روز تشکیل می‌شود و هیچ کس پاسخگوی آنها نیست.

دربرخی از ادارات اتباع از خانواده‌های مهاجر رجوع کرده یک تلفن همراه یادداشت کرده‌اند و بدون پاسخگویی بیشتر همه آنها را رد کرده‌اند.

مشاهدات میدانی خبرنگار تسنیم و گفتگو با خانواده‌های مهاجر نشان می‌دهد که عملا بخش‌نامه 16 روز پیش اتباع اجرایی نشده است و ظاهرا تغییرات فقط روی کاغذ رخ داده است.

این در حالی است که محمودی مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی هفته پیش در ارتباطی تصویری با شبکه خبر حاضر شد و به صراحت اعلام کرد که هیچ مشکلی برای ثبت نام کودکان افغانستانی وجود ندارد و همه آنها امکان تحصیل یافته‌اند.

سوال‌ها درباره چرایی مسیر پر پیچ و خمی که اداره اتباع وزارت کشور امسال برای تحصیل کودکان مهاجرین افغانستانی بر مبنای دستور انقلاب طراحی کرده است؛ کماکان برقرار است. مشخص نیست که چرا یک دستور صریح و مشخص اینگونه در تنگنای اداری قرار گرفته است و چرا خانواده‌های مهاجری که کودک محصل دارند باید برای ثبت نام کودکان‌شان مسیری با انتهای نامعلوم را طی کنند؟

این در حالی است که در سالهای گذشته دستور رهبرانقلاب بدون این پیچ و خم‌های اداری اجرایی شد و نه تنها هیچ عوارض سوئی بر جای نگذاشت بلکه اتفاقی بزرگ و خوش‌یمن در روابط میان دو کشور تلقی شد.

رهبر انقلاب در سال 94 دستور دادند که همه مهاجرین افغانستانی چه آنهایی که مدرک قانونی در ایران را کسب کرده‌اند و چه آنهایی که موفق به کسب این مدارک قانونی نشده‌اند باید در مدارس ایرانی تحصیل کنند و حتی یک کودک افغانستانی نباید از تحصیل باقی بماند.

تخمین‌ها نشان می‌دهد که با ادامه همین روند از سوی اداره اتباع وزارت کشور چیزی در حدود 70 الی 100هزار کودک افغانستانی از تحصیل بازخواهند ماند.

خبرگزاری تسنیم اعلام کرد که روند ثبت‌نام کودکان افغانستانی در مدارس را با جدیت پیگیری خواهد کرد.

  پربازدید ترین